Outback experience, GOR en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rick Zalentein - WaarBenJij.nu Outback experience, GOR en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rick Zalentein - WaarBenJij.nu

Outback experience, GOR en Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Rick

12 Juni 2014 | Australië, Melbourne



Beste vrinden en familie!

Zoals gepland ben ik eind april "eindelijk" vertrokken uit Darwin. Het heeft wat moeite gekost om daadwerkelijk de stad uit te komen maar het is gelukt. Ik wil zo min mogelijk tours meer boeken dus ik ben opzoek gegaan naar travel mates met een auto of een rideshare. Uiteindeljk ben ik via gumtree.com.au een Australiër tegen het lijf aan gelopen die vanaf Darwin vertrok met zijn VW transporter naar Alice Springs. 

Het eerste outback avontuur staat op het punt om van start te gaan. We vertrokken sochtends vroeg om aan de ellenlange snelwegen in de outback te beginnen. Aangezien het een Australiër was die een aantal jaar in Darwin had gewoond, dus deze weg op z'n duimpje kende, heeft hij me volgestopt met informatie over de regio. Zo zijn we gestopt op alle toeristische en niet toeristische plekjes, hebben we 2 x snachts langs de weg gecampeerd(gratis :)), hebben we levende hagedissen van de snelweg gehaald en hun levens gered, snachts verkeersborden eraf gehaald om deze weer omgekeerd terug te hangen. Na bijna 3 dagen on the road te zijn geweest kwamen we dan eindelijk aan in Alice Springs een dorp midden in de woestijn. Als je Alice ziet, ja ik mag al Alice zeggen, dan lijkt het geen woestijn maar als je dan de temperatuur van 25 overdag naar 7 graden snachts ziet zakken is het wel duidelijk dat je midden in een woestijn bent. Wat dan wel weer gaaf is dat Alice de enige stad in australie is waar ze in het centrum overal gratis wifi hebben en honderden oplaadpunten, in de facking middle of nowhere. 

Nadat ik samen met die Australiër de eerste dag in Alice had rondgebracht hadden we besloten om die volgende dag nog een dag tripje te doen, the west  MacDonnell Ranges, met als eindbestemming palm valley! Geweldige dagtrip met weer een aantal mooie gaps, gorges, valleien, off road tracks, natuur en twee gestoorde kerels in een auto. 

Van hostel naar villa met zwembad en sauna, na een paar nachten in Annie's place(hostel) te hebben geslapen ben ik bij een vriendin en haar huisgenoten ingetrokken. Echt werkelijk een mega huis met 7 slaapkamers, 4 badkamers, zwembad en sauna. Het plan was om alleen maar een paar dagen in Alice te verblijven maar is uiteindelijk toch meer dan een week geworden omdat het in dat huis echt heel gezellig was. Elke avond met z'n alle koken en of bbqen en chillen met 2 Duitse, een Zweedse, een Engelse, een Australiër en een jongen uit Ierland. 

Na een weekje een soort van geen geluk te hebben gehad met het vinden van een roadtrip of spare Seat in een auto heb ik toch maar besloten om een tour te boeken, een 6 daagse tour van Alice Springs naar Adelaide, met groovy grape.

De tour
Dag 1;
Na een redelijk vroeg vertrek, 5.30, vanuit Alice zijn we richting Kings Canyon vertrokken. Na wat tussen stops zijn we bij onze campingside voor de avond aangekomen, een mooi plekje in de middel of nowhere waar we met onze swags in een cirkel om het kampvuur in slaap zullen vallen later die avond. Maar eerst staat er nog een hike van ruim 7 kilometer op het programma, met als kick off "heart attack hill" en daarna het ontzettende mooie uitzicht wat Kings canyon te bieden heeft, het is moeilijk te beschrijven maar mensen beweren dat het mooier is dan de grand canyon in the US. 

Dag 2;
Het is voor mij dan ook eindelijk zover, na bijna 9500 kilometer te hebben gereisd in australie, Uluru! De welbekende rock van Australie, de eerste impressie; geweldig! Na een hike van 11 kilometer om de rots heen, begin je dit fenomeen meer dan te waarderen. Zoals gewoonlijk komt aan elke dag een einde, zo ook aan onze tweede dag van de tour, maar een dag zonder sunset is hetzelfde als een auto zonder benzine. Dit stond dus ook nog op het lijstje, sunset bij Uluru, echt schitterend. Zodra de zon begint te zakken, veranderd de kleur van Uluru elke 10/15 minuten, van fel oranje, naar paars of bijna grijs/zwart. 

Dag 3;
Na een geweldige sunset kunnen wij natuurlijk niet achterblijven, een sunrise bij Uluru moet je meegemaakt hebben. Nadat de guide ons naar een plekje had gebracht waar we de zon aan de zijkant van Uluru konden zien opkomen, hadden we ook de mogelijkheid om de eerste zonnestralen op kata tjuta te zien.   Samen met Uluru is dit een onbeschrijfelijk natuurverschijnsel. 

Dag 4;
Na wederom een sunrise te hebben gezien van de rock en kata tjuta vervolgd onze trip verder naar coober pedy, de opal hoofdstad van de wereld. 80% van de bevolking van dit dorpje leeft ondergronds, daar waar het 52 graden is in de zomer en in de winter -5 graden is. 

Dag 5;
Na een nachtje in een ondergronds hostel te hebben geslapen en lekker uit eten geweest voor een fatsoenlijke restaurant pizza, staat er weer ruim 850 km op het programma, zoals de dag ervoor. Nog een laatste fake bush camping in onze swags en dan zit de trip er helaas weer op. 

Dag 6;
Laatste dag van de trip, viral veel km op de weg nog wel even een wijngaard bezocht om de trip af te sluiten met een heerlijk wijntje.

Op de tour echt een paar leuke mensen ontmoet, waar ik de volgende 2,5 week ook zal doorbrengen in adelaide en Melbourne.

Na een kleine week in adelaide te hebben gespendeerd vertrek ik dan met een wicked campervan een Nederlander en een Zwitsers meisje naar Melbourne. 5 dagen hebben we met z'n 3 en een campervan gehuurd, een wicked campervan, en zullen de aankomende 5 dagen de grampiens en de great ocean road doen. De great ocean road is een van de meest mooie kustwegen van de wereld, echt schitterend. Zo ons avontuur begon op donderdag ochtend en we vertrokken richting mt Gambier, waar werelds enige blauw water meer is. Oh ik vergeet te vertellen dat we met elkaar afgesproken hadden niet te betalen voor accomodatie dus we hebben een aantal memorabele plekjes gevonden en daar onze nachten in de campervan gespendeerd. Bijvoorbeeld midden in een bos, geen toilet, geen stroom en licht maar wel een kampvuur, bbq en bier, een plekje aan het strand bij de GOR tot een plek langs de snelweg. Maar goed terug naar de bezienswaardigheden. De grampiens is een schitterend natuurgebied in Victoria, we hebben daar een berg beklommen en ontzettend genoten van het uitzicht, lucky us het was een beetje bewolkt dus we waren letterlijk boven de wolken. Naast enkele watervallen en lookouts is het toch echt tijd om de trip te vervolgen naar de great ocean road. Er zijn teveel lookouts om op te noemen, langs de gehele GOR, maar enkele hoogte punten zijn zeker; Twelve Appostles, London bridge, Thunder cave en de koala's :). Zit nu al op een aardig rijtje met de wilde dieren die te spotten zijn in Australie; kangaroos, koala's, krokodillen, walvissen, dolfijnen, dingo's, wallaby's, kamelen en paarden. Verder is de GOR redelijk onbeschrijfelijk, het is echt een schitterende kust lijn, met hier en daar mooie stranden, rotsen, caves, stalactieten enz. 

Helaas heb je in het leven niet alleen maar mooie momenten, zondag 25 mei kom ik het verschrikkelijke nieuws te horen dat bas een vriend, mijn dispuutsgenoot, m'n maatje is overleden in China. Gelukkig ben ik deze tijd in Melbourne bij Pim een andere vriend van de hotelschool en kan ik met het verdriet delen.

Maar om niet af te sluiten met iets droevigs, wil ik jullie nog even opzadelen met mijn tijd in Melbourne. Zoals ik al eerder aangaf slaap ik bij Pim, kan dus een beetje geld besparen voor de accomodatie zodat ik wat meer geld uit kan geven aan andere dingen, heb na 8 maanden maar eens nieuwe schoenen gekocht, uit eten geweest met Pim en z'n vriendin. Naar een footy wedstrijd, footy is rugby met Australische regels en is echt zoals voetbal is in Nederland, we zijn in het Melbourne cricket stadion geweest, inmens groot voor ongeveer 110.00 bezoekers, in de arena kunnen er zo ongeveer 70.000 klein verschil dus. Het enige wat nog op m'n lijstje staat is een rugby wedstrijd, cricket en footy heb ik gedaan. Ik vergeet bijna te vertellen over de pinguïns hier in st Kilda(Melbourne) net zoals in zuid-Afrika hebben ze hier ook pinguïns. Blijft toch vreemd om pinguïns te zien waar het overdag meer dan 20 graden is. 

Lijkt erop dat jullie weer aardig up to date zijn. Dus ik kan de aankomende weken weer even afstand nemen van mijn blog. Wanneer ii weer wat avontuurtjes heb meegemaakt laat ik jullie het uiteraard weten. 

Kussen

Ps. Nog maar 35 dagen

  • 12 Juni 2014 - 08:16

    Jeanet Derksen:

    Weer een geweldig verhaal hoor Rick,Het volgende zal wel een verhaal over de 2 1/2 week met Liza gaan. Ik wens jullie heel veel plezier in Maleisië .Blijf genieten en sla zoveel mogelijk in je brein op.Dit nemen ze nooit meer van je af.
    Veel liefs vanuit Zwijndrecht Jeanet

  • 12 Juni 2014 - 14:32

    Ab:

    He BInkie, weer top hoofdstuk in je avonturenboek, zo te lezen gaat het allemaal goed. Ja triest van Bas maar het hoort er helaas bij, Dus doe voorzichtig en pas op jezelf en straks na 16 july op ons moppie. Bij mij alles zijn gangetje nieuwe job per 01-07 in Schiedam. Spreek je later!!!
    xxxxx je ouwe heer

  • 12 Juni 2014 - 22:21

    Annemieke:

    He wereldreiziger,

    Heb weer met veel plezier je reisverslag gelezen en toch ook weer genoten ondanks dat we alles bijna iedere dag al append hebben besproken met als bijlage honderden foto's :P. En ben ik zo blij dat je het zo ontzettend naar je zin hebt en zo geniet. Ik zeg dan ook, vooral doorgaan met genieten. Met over een paar weken iets leuks in het verschiet, vakantie met je zusje ;-)

    Voor nu, dikke zoenennnnnnnn

  • 17 Juli 2014 - 20:37

    Opa En Oma Spakman:

    Hallo grootte kleinzoon wat een belevenissen.Jij heb in die 22 jaar meer gezien dan wij met onze 80 jaren . Je ZUS is helemaal dol ,dat ze naar haar BROER ga. geniet met z'n tweeën het meisje verdient het! Wij gaan even 6 dagen naar tirol met auto.
    Veel liefs van Opa en Oma

  • 18 Augustus 2014 - 20:31

    F.P.Spakman:

    Rick van harte gefeliciteerd met je verjaardag van Oma en Opa. Het was zeker wel gezellig dat je zus even naar je kwam kijken. Ik zou ook wel willen maar mag niet van je Moeder want die wil dan mee, dat begrijp ik niet, en dan wil Oma ook mee . Ik wil in mijn eentje, is vrij zijn maar dat gaat niet door. Volgend jaar misschien wel,want dan ben je daar toch nog wel? Verder geen gelul heel veel plezier en tot ziens.
    Oma en Opa xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 31 Juli 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 10750

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 02 Maart 2013

Down Under

21 Augustus 2010 - 04 Februari 2011

Rick Goes To JoBurg

Landen bezocht: